Kuglepenne, tuscher, washitape og stencils – der er så meget man ikke kan leve uden, når man laver bullet journals. Men hvordan vælger man egentlig hvad der er vigtigst? Eller skal man virkelig tømme Søstrene Grene hver gang man går forbi? Nordic Planner Society giver dig her en guide til hvordan du håndterer “planner-FOMO”.

Hvad er planner-FOMO?

FOMO står for “fear of missing out” og betyder “frygten for at gå glip af noget”. Det er noget alle plannerds rammer på ét eller andet tidspunkt, uanset om din bullet journal er minimalistisk eller det helt store kunstværk. Nye tuscher og tape bliver lanceret hele tiden, og de sociale medier er fantastiske til at skabe et kunstigt behov for at eje alle bullet journal-produkter på markedet. Så hvad gør man, når man pludselig mærker den overvældende trang til at svinge dankortet?

“Jamen det kan jeg da ikke leve uden”!

… er sikkert en tanke, der har ramt dig før. Men lad mig fortælle dig en hemmelighed: det kan du sikkert godt. Det er ikke sådan, at din planner bryder i brand, hvis du ikke fodrer den med nye klistermærker hver uge. Dit penalhus eksploderer heller ikke, selvom det er de samme gamle tuscher, der ligger deri. Alligevel melder trangen sig ofte til at købe nyt, for tænk nu hvis den nye washitape er lige det du mangler for at blive ekstra produktiv.

Men hvad gør man ved planner-FOMO? Når du finder et produkt, som du “ikke kan leve uden” så tag hjem og tænk over det en uges tid. Er det stadig ligeså vigtigt at få fingrene i produktet? Så tag tilbage til butikken og køb det.

Er produktet limited edition, så overvej om du har noget lignende derhjemme; hvis du har 37 washitapes med blomster på, så behøver du ikke købe en mere selvom det er en once-in-a-lifetime mulighed. Skiller produktet sig ud fra din samling, så kan du med god samvittighed svinge dankortet og få stillet trangen.

Det er virksomhedernes job

Det er vigtigt at huske på, at det er virksomhedernes job at markedsføre og sælge deres produkter. Det kan godt være, at en virksomhed fortæller dig, at din hverdag bliver mere organiseret, hvis du køber den helt nye planner, og du selvfølgelig har brug for den matchende washitape for at personliggøre den; men det har du ikke! Virksomhedernes overlevelse afhænger af, at du køber deres produkter, og de fleste vil gå uanede længder for at overbevise dig om, at du skal lægge dine hårdtjente penge hos dem. Med andre ord: virksomhederne skaber og lever af din FOMO, men det er fuldstændig op til dig om du vil hoppe i forbrugerfælden eller stå imod.